Urealistisk med reform af islam
4. juni 2017
Det var en præcis og god analyse Adam Holm kom med den 20. maj om jødehadet, der især udgår fra moskeerne, og konsekvenserne heraf. En alvorlig og deprimerende analyse. Imidlertid fandt jeg hans forslag til løsning urealistisk. Forslaget var en reformation af islam. Han skriver, at betjente med maskinpistoler og øget sikkerhed jo ikke kan stoppe udbredelsen af jødehadet, og konkluderer, at det primært er en kamp om ideer. Enig. Vi bør derfor indse, at det er nødvendigt at reformere islam, så islam kan leve side om side i et Vesten, hvor vi vil have pluralisme, demokrati og sekulære institutioner. Men fordi noget er nødvendigt, er det ikke sikkert det opstår.
Vi ved fra holdningsundersøgelser, at et flertal af Danmarks muslimer ikke ønsker en modernisering af islam, så islam bliver konvertibel med vestlige værdier. Det ser ikke bedre ud i det øvrige Europa. Når man kender islams dogmer og tekster, forstår man, det er på grænsen til det umulige, idet der skal fortolkes så meget centralt indhold væk herunder sharialoven, så det næsten ikke giver mening. Historisk har vi også kunnet konstatere, at sådan ser virkeligheden ud.
En evt. reform af islam, der næppe er realistisk på andet end individniveau, vil i øvrigt være en slags omvendt reformation i forhold til den, Luther satte i gang og lykkedes med. Luther påviste, at man havde bevæget sig væk fra kernen og budskabet i Det Nye Testamente, som pavemagten havde voldtaget og misbrugt til at skaffe sig magt og rigdom fra folket. Med islam skal man ikke søge dybere ind i kernen, men derimod fortolke store dele af indholdet væk. Man skal ikke kun søge tilbage til kilderne. Ved en tekstnær og ortodoks fortolkning af islam får man islamismen frem.
En løsning af problemerne må gå uden om en (omvendt) reform af islam, der er urealistisk i vor tid.